رایانه دانش

آموزش ها ، خدمات و ترفندهای رایانه و اینترنت

رایانه دانش

آموزش ها ، خدمات و ترفندهای رایانه و اینترنت

رایانه دانش
این وبلاگ در راستای پیشرفت اطلاعات شما عزیزان ایجاد شده است.مخاطبین این وبلاگ عموم مردم به خصوص دانش آموزان و دانشجویان می باشند.
در ضمن هر گونه خدمات و رفع اشکالات رایانه ای پذیرفته می شود.
به یاد داشته باشید که نظرات سازنده شما می تواند من را در رسیدن به این هدف یاری نماید.
سید امیرحسین موسوی ثابت
يكشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۳، ۰۳:۵۱ ب.ظ

اسپم (Spam) چیست؟

 

 

 

امروزه هرزنامه ها مانند سیلی عظیم، و با کپی های فراوان از پیامهای مشابه اینترنت را فرا گرفته اند. و تلاش دارند که پیام خود را به مردمی که به هیچ طریق دیگری حاضر به دریافت آن پیامها نیستند تحمیل کنند. بیشتر Spam ها حاوی تبلیغات تجاری  هستند که این تبلیغات بیشتر به تبلیغ محصولات شبهه برانگیز یا سرویسهای شبه قانونی می پردازند و یا ادعاهایی را مبنی بر پولدار کردن شما مطرح می سازند. هزینه ارسال هرزنامه ها برای فرستنده بسیار ناچیز است و بیشتر هزینه ها توسط دریافت کنندگان Spam یا واسطه ها پرداخت می شود تا توسط فرستنده اسپم !


دو نوع اصلی هرزنامه وجود دارد که هریک تاثیرات متفاوتی بر کاربران اینترنت دارد:

● نوع اول، Usenet Spam ها هستند. این نوع هرزنامه معمولا به شکل پیام واحدی است که به 20 گروه خبری Usenet یا بیش از آن ارسال می شود (کم کم کاربران یوزنت با کسب تجارب بلندمدت دریافته اند که پیامی که به گروههای خبری زیادی ارسال می شود اغلب به اکثر آنان یا همه آنان مرتبط نیست). هدف اصلی Usenet Spam ها، افرادی هستند که مطالب گروه های خبری را مطالعه می کنند. ولی ندرتا چیزی در گروههای خبری ارسال می کنند و مشخصات خود را نشان می دهند.


● نوع دیگر هرزنامه ها، Email Spam ها هستند که از طریق ارسال مستقیم پیامها به آدرس ایمیل کاربران آنان را مورد هدف قرار می دهند. آدرسهای ایمیل افرادی که Email Spam ها به آنان ارسال می شوند از طریق جستجو در پُست های شبکه های خبری، لیست ایمیلهای سرقت شده در اینترنت، و یا صرفا جستجوی ساده آدرسهای ایمیل در اینترنت شناسایی می شوند. دریافت Email Spam ها معمولا برای کاربران هزینه بر است. به علاوه برای ISP ها و سرویسهای آنلاین هم همینطور، زیرا آنها هستند که باید هزینه کاذب ارسال هرزنامه ها را بپردازند.


یک نوع کثیف و تغییر یافته Email Spam ها، ارسال هرزنامه به Mailing List هاست. (ارسال Spam به انجمن های گفتگوی عمومی یا خصوصی). از آنجا که بسیاری از این انجمهای گفتگو تنها به اعضای خود اجازه فعالیت می دهند، اسپم نویسان از ابزار اتوماتیکی برای ثبت نام در بسیاری از این انجمنها استفاده می کنند و بنابراین می توانند به فهرست آدرسهای ایمیل اعضا دست یافته و هرزنامه ها را به پست الکترونیکی آنان ارسال کنند و یا مستقیما و از طریق انجمهای گفتگو آنان را مورد هدف قرار دهند.

 

قانون طلایی:

زمانی که یک ایمیل اسپم دریافت می کنید، قانون طلایی این است که "به آن پاسخ ندهید" . علیرغم آنکه ممکن است در متن ایمیل از شما خواسته شده باشد که به این ایمیل پاسخ دهید، ولی به محض این که چنین کنید، فرستنده هرزنامه متوجه میشود که این آدرس ایمیل حقیقی و فعال است. و از این به بعد است که باران ایمیل های اسپم به طرف شما سرازیر خواهد شد.

 

متوقف کردن اسپم ها:
یک راه متوقف سازی اسپمها استفاده از یک فیلتر ایمیل (Email Filter) است.  فیلتر ایمیل نرم افزار مخصوصی است که ایمیلهای دریافتی را غربال کرده و مانع به نمایش در آمدن اسپم ها می شود. و یا بلافاصله آنها را حذف میکند. معمولا سرویس دهنده های ایمیل (مثل یاهو و جیمیل) در تنظیمات خود دارای قابلیت فیلتر کردن ایمیل ها هستند.

 

یک نمونه:
یک نمونه از ایمیلهای اسپمی که به شدت پخش شده بود و هنوز نیز در حال انتشار است، ایمیلی بود که ادعا می کرد از طرف یک شاه آفریقایی (یا امثال آن) به شما پیشنهاد پرداخت میلیونها دلار پول شده است! در متن این ایمیل از شما خواسته میشود تا شماره حساب خود را اعلام کنید تا مبلغ به حسابتان ریخته شود !


ولی این تنها یک حیله است. حیله ای که امروزه در اینترنت کاملا شناخته شده است ولی هنوز هم یک مشکل جدی تلقی می شود. آنچه نهایتا اتفاق می افتاد آن بود که به شما اطلاع می دادند مشکلی در انتقال پول رخ داده است و لازم است تا مبلغی را به عنوان کارمزد به حساب آنها واریز کنید تا عملیات انتقال پول به حساب شما انجام شود. افراد زیادی گول این نیرنگ را خوردند و پولهای زیادی را از دست دادند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۱۲
سید امیرحسین موسوی ثابت

Spam

اسپم

هرزنامه

هرزنامه (Spam) چیست؟

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی